søndag 4. september 2011

Rawfood = Råkost

Den nye hotte kostholdstrenden Rawfood har gitt en masse flotte kokebøker, men råkost fenomenet er lagt fra nytt.
I mine foreldres kjøkken kan jeg huske å ha sett en bok som het mitt Grønne Kjøkken. Og på et loppemarked i fjor høst var jeg så heldig at jeg fant boken som jeg fikk kjøpe for 5 kroner. Boken er fra 1972 og har som undertittel; Vegetarisk koke- og ernæringsbok med anvisninger på sund levevis.
Det er ikke bare råkostoppskrifter i boken, men vegatariske retter og det forfatteren, Grethe Schmidt kaller for Vitalkost.Det er veldig mye spennende lesing som er like aktuell i dag som for 40 år siden.
Jeg vil lage endel av oppskriftene fra boken i ukene fremover og dele mine erfaringer med dere om hvordan mitt grønne kjøkken blir mottatt i familien. Jeg har ikke noen ambisjoner om å bli 100% rå i kostholdet, men prøve meg litt frem for å finne ut hva som fungerer for meg.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar