onsdag 23. november 2011

Sopprisotto

Da familien var på ferie i Scotland i fjor var min datters kjæresten tmed oss. De er begge vegetarianere, og når vi var ute og spiste ble jeg oppmerksom på en rett jeg tidligere har oversett. Risotto var noe som stod på menyen på alle puber vi spiste på, og det ble hyppig bestilt av den yngre garde. Kjæresten var en risotto-veteran og kommenterte og rangerte gjerne dagens risotto.
Jeg ble da nysgjerrig på risotto, og noen måneder etter ferien lagde jeg risotto selv for første gang. Etter prøvesmaking av ekspertene ble den godkjent og nå er jeg en godkjent risotto koker. Dette har ført til at jeg har begynt å prøve ut litt forskjellige typer risotto, og da jeg fant en oppskrift på sopprisotte måtte jeg bare prøve den.


Sopprisotto med trøffelolje
4 prosjoner
200 gram grovt revet champinjoner
4 ss olivenolje
4 sjarlottløk, finhakket
1 hvitløkskløft, finhakket
3 dl carnoli eller arborioris
2 dl tørr hvitvin
1-1,5 dl varm grønnsaksbuljong
2 dl finrevet parmesanost
salt og pepper
Trøffelolje, etter smak ca 2 ss

Stek soppen i olivenolje på sterk varme til den får en gyllen farge. Bland i løk, hvitløk og ris. Senk varmen og fres i ytterligere noen minutter. Hell over vinen og la den koke inn mens du rører. Hell på litt og litt av buljongen og la den koke inn mens du rører sakte i risen - ca 18 minutter. (Sett på et kjøkkenur så kan du følge med på tiden). Risen skal ha litt tyggemotstand og risottoen skal være litt rennende. Ta kjelen fra platen og bland inn ost og trøffelolje. Smak tilmed salt og pepper. Veldig godt med en grønn salat inntill.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar