tirsdag 22. november 2011

Hjemmelaget nøtte-sjokoladepålegg

Sjokoladepålegg er populært hjemme hos meg. Etter at det ble introdusert av en velmenende pappa blir det stadig etterspurt. Jeg har prøvd flere taktikker; ikke kjøpe sjokoladepålegg, bare sjokoladepålegg i helgen, først en brødskive med annet pålegg.
Nå har jeg funnet en god løsning. Lage det selv. Jeg har surftet litt på nettet og fant forskjellige oppskrifter. Etter litt prøving har jeg funnet frem til noe som faller i smak her hjemme.
 
Nøtte-sjokoladepålegg:

160 gr hasselnøtter
200 gr 70% sjokolade el. kokesjokolade

ca 1 ss mandelolje el rapsolje
 
Salt
Rist hasselnøtter i ovnen ved 180 grader i ca 10 minutter. Gni av mest mulig av skallet, skallet gir en bitter smak.En enkel måte å gjøre det på er å legge nøttene i et lite håndkle og gni nøttene sammen.
 
Putt nøttene i en foodprocessor og kjør til du har en fin masse. Bland inn litt olje og kjør til det har blandet seg til en fin masse.

Smelt sjokoladen i vannbad, eller i en liten kjele over svak varme. Varm forsiktig opp til sjokoladen har smeltet. Bland sjokoladen med nøttene. Tilsett mer olje hvis nødvendig. La sjokopålegget stivne i kjøleskapet.

Denne holder seg ca 1 måned i kjøleskapet. Hvis barna er skeptiske så behold en nugattiboks til gjenbruk.


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar